Van een “houtje-touwtje”-gezins-website naar gebruiksvriendelijk, veilig en privacy-beschermend zorgom.nl

Het gezin waarvan ik de een na jongste ben, telt acht kinderen. Onze vader is in 1985 overleden en onze moeder heeft daarna ruim 23 jaar zelfstandig verder geleefd.

Wij, mijn broers, zussen en ik, merkten zo’n 5 jaar geleden dat het met onze moeder ‘minder’ ging. Ze vergat steeds vaker dingen en liet op onbewaakte ogenblikken het gas aanstaan. Op advies van de huisarts heeft een geriatrisch onderzoek plaatsgevonden. De diagnose was vasculaire dementie (aderverkalking). Niet voor iedereen een verrassing. Toch voor onze moeder wel lastig om te accepteren.

Als gezin beseften we dat we vanaf dat moment voor de taak stonden om heel wat extra’s te regelen. We hebben het dan over bezoekregeling, samen zaken uitzoeken en daar veel besluiten over nemen.

Verspreid over het hele land wonend tot in het buitenland aan toe, werd het voor ons een hele opgave om dat allemaal goed te organiseren voor iemand die jarenlang zelfstandig was geweest. Met name de communicatie onderling ging via e-mail, telefoon en persoonlijke gesprekken.
Omdat we via zoveel verschillende media communiceerden, gebeurde het nog wel eens dat sommige informatie niet of vervormd overkwam. Voedingsbodem voor onbegrip en conflicten. Gelukkig is het nooit zover gekomen.

We besloten in 2012 een site voor onszelf (acht gezinnen) te laten maken. Dat werd een besloten en veilige website, waarmee we vanaf dat moment centraal een aantal zaken goed konden regelen.

Berichten en discussies deelden we, waardoor iedereen in de gelegenheid werd gesteld up-to-date op de hoogte te zijn van alle nieuwe ontwikkelingen rondom onze moeder, inclusief haar verhuizing naar een nieuwe zorgomgeving (verzorgingstehuis).

Via de Agenda hadden we een goed overzicht van alle geplande bezoeken, waardoor weekenden met grote aanloop en lange periodes zonder bezoek niet voorkwamen.

Het digitale fotoboek hebben we uiteindelijk niet veel gebruikt. Dat kwam mede doordat onze moeder niet beschikte over een computer, tablet of mobieltje, en ook niet meer kon leren ermee om te omgaan.

Een hele klus bleek het verzamelen van alle adressen van (verre) familie, vrienden, kennissen en buren. Omdat het digitale Adresboek ook onderdeel van onze gezins-website was, zijn wij nu nog blij dat één van mijn zussen al die adresgegevens netjes heeft ingevoerd. Achteraf bleek dat uitermate handig te zijn in verband met het versturen van kerst-, verjaardags-, rouw- en bedankkaarten.

Onze moeder is begin 2013 overleden.

Diverse documenten met haar laatste wensen stonden ook op de site en dat maakte het voor ons een stuk makkelijker om besluiten te nemen.

Na de begrafenis vroegen veel mensen, hoe het toch kwam dat we zo goed op de hoogte waren van allerlei zaken en zo verantwoord besluiten konden nemen. Achteraf kunnen we vaststellen dat het gebruik van onze eigen gezins-website daar een behoorlijke bijdrage aan heeft geleverd. Verder bespaarde het iedereen enorm veel tijd, waardoor we meer aandacht konden besteden aan onze zieke moeder.

Deze gezins-site heeft een vervolg gekregen.

Want wij zijn natuurlijk niet het enige gezin of de enige familie die met bovenstaande situatie is geconfronteerd.

Dat bracht mij op het idee om onze “houtje-touwtje”-gezins-website om te zetten naar een gebruiksvriendelijke, veilige en privacy-beschermende website. Het resultaat heet zorgom.nl.

Ik hoop dat ook u, mede door het gebruik van zorgom.nl, meer aandacht kunt besteden aan uw dierbare.

Jan Olav Smit

 

Lees hier ervaringen van anderen

Ervaar zorgom.nl, gratis.

Ja, ik wil nu beginnen